sunnuntai 22. tammikuuta 2017

Trosor för min fästman

I min sista skriften lovade jag att jag ska skriva den här skriften på svenska som en vänlig gest mot Strömsö. Och jag är en kvinna som är lika lång som sina ord, figurligt.

I förra hösten sydde jag de här trosorna för min fästman som en födelsedagspresent (en present EJ ett gift, jag kom ihåg!). Mönstret var samma som i alla förra trosorna jag har gjorde.


Med trosorna sydde jag också den här undertröjan. Mönsret klonade jag från min fästmans egen tröja.


Tyget var ganska tunn bomulltrikån med körsbär figurer, vilken var lustig, tyckte jag. Tyget var så tunt att det var ganska svårt att sy. Tyget var också väldigt elastiskt så det var omöjligt att sy fogar med raksömmen. Så jag sydde med sick-sacken för att fogarna var elastiska. Benen och midjafogen sydde jag med raksömmen för att det såg bättre ut men jag måste tänja tyget när jag sydde.

När jag gjorde undertröjan, jag märkade att jag inte har tyget tillräckligt för bakstycken. Det är alltid dåligt som en mardröm när man inte har tyget tillräckligt, särskilt när man gör något för en present. Men jag finnade en lösning på problemet och jag sydde “sidapaneler” att förlänga bakstycken i sidorna.


Det var kanske första gången när jag hade mycket tid att preparera den här presenten. Den var färdig ungefär tre dagar förr min fästmans födelsedagen. Jag var så stolt av mig själv! Det var ett av de self-five momenterna! Och en körsbär på toppen av en tårta, min fästman gillade mycket min present!

Nu min fästman har hade trosorna ungefär halv året och trosorna har träffat min gammal fiende, tvättmaskinen. Trosorna klarade tvättmaskinen bra men fogarna inte klarade åtgången så väl. Tyget är så elastiskt att det har brutit alla fogarna. Eller kanske gjorde jag för små trosorna. Och sick-sacken var inte så bra idén i fogarna, eftersom sömmen var ganska få och det bröt överraskande lätt. Eller det var inte kanske bra sömmen med det här tunt tyget. Det finns många saker att förmoda i min process.

Note to myself:

Använd inte sick-sacken med tunna tyg i fogarna.

Fritt fram och så!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti